annahallin

Oslo igen

Norge Permalink1
Efter tre månader med jobb på hemmaplan var det ganska jobbigt att åka iväg igen. Man vänjer sig fort med att vara hemma, fast jag kände att jag var rastlös på slutet. Det här livet passar mig nog ganska bra även om jag älskar mitt liv hemma och min familj outhärdligt mycket. Hemlängtan från dag 1 som vanligt, men känslan går att överleva numera....får se hur jag mår om två veckor då jag stannar lite extra länge denna gång för att få sommarbonusen. Borta över två helger....det har jag inte varit sedan jag började med att åka som bemanningssyrra 2009. Men sedan blir jag ledig i 5 veckor! Och de fyra första är inte nåt inplanerat! Snacka om semester!
Lite skralt med jobb så här i början av veckan.....är faktiskt helledig imorgon. Ska sova länge , städa lägenheten och ta en löprunda hade jag tänkt. Får se hur det blir!

Idag efter jobbet tog jag mig till en park här bredvid jag bor och njöt av solen och värmen och av alla människor och barn som var ute.

Unnade mig en youghurt glass med mangosås! Mums!

Nu sitter jag i soffan och väntar på att fotbollen (Spanien-Portugal) ska börja....hoppas bara att den sänds på eurosport för NRK 1 som den sänds på här i Norge har urdålig bild på vår tv......fast nu undrar jag inte om den sänds på svenska ettan oxå:)? Happy face!

Vet att hemmavid jobbar Sofia med sina gamlingar ikväll, Simon har tränat med Moliden, Sara skulle ut och jogga, och enligt Saras senaste sms låg Johan i soffan uppe och petade navelludd och Leif var ute och pysslade på med "nåt". Altanbygget har stannat av lite då de väntar på nå delar de ska ha att bygga trappen på....men jag hoppas att något har hänt innan jag kommer hem igen....

Nu ska jag hämta min låda med valnötsglass som ligger i frysen och väntar....

Musmuken på er ♥

Midsommardagen på ön

Norge Permalink1
På midsommardagen väntade vi in Sofia som jobbade till 12 innan vi åkte mot Köpmanholmen. På Ulvökajen väntade Johan som kom från Ulvön och överraskade en glad Sofia som trodde han skulle stanna till på söndag. Tillsammans åkte vi ut till Mickes ö för en mysig dag!

Äntligen fick vi äta av mormors goda sillar och strömmingar och sis hade gjort en supergod gravad lax!

Och nästan alla mina bästa var med ♥

Efter sill och snaps-lunch blev alla lite trötta, speciellt Leif som förmodligen gått med feber sedan midsommaraftonsmorgon....

Leif senior var oxå lite trött....men det är han ju som oftast.

Efter lite återhämtning så blev det dax för lite aktiviteter. Först frågesport på lag....
Här Johan och Maria!

Här har ni min fina lagkamrat!

Sara med moffarn

Sedan blev det tävlingar av allehanda slag....och denna tävling...att trä ett snöre genom allas kläder...ser ni ju vilka som vann!

Sedan blev det frisbee- runda...som även den vanns av killarna....(eller gubbarna...)

Sofia har en skööööön stil...

Middagen intogs vid grillringen. Färsk lax grillad på öppen eld....

Simon hade en strandbar....

Som "gubbarna" hängde i....

Och Simon hade fullt upp kan jag lova....

Och laxen....ja den smakade ljuvligt. Helt magiskt! Som Johan sa: Godaste laxen jag ätit någonsin!

Mätta och nöjda njöt vi sedan av kvällssolen!

Vissa njöt mer än andra...

När man är på ön så gör man inte alltid som gör hemma i stan...så därför kan det bli så att man vispar grädden till efterrätten mitt på golvet i stugan...

Sara hade gjort denna goda skapelse som vi fick mumsa i oss!

Och sedan toppade vi med lite marshmallows-grillning!

Oj vilken mysig dag! Tack alla! Emmelie körde över Johan och Sofia i båten då Sofia jobbade söndagmorgon och vi andra spelade lite kort innan vi kröp ned i sängen!
Nu har jag packat inför Osloresan imorgon. Känns sådär men tiden går fort! Snart är jag hemma igen!

Hör av mig!

Midsommar i Moliden

Allmänt Permalink0

Midsommarafton bjöd på det mest fantastiska väder vi haft på länge!
Simons klass skulle sälja fika och korv på Rättargården och vi begav oss dit för att fixa lite inför folkanstormningen...
Här sitter Emil och ska sälja hembakat fikabröd/matbröd

Lukas ansvarade för korven

Alma och Sanna sålde fikabröd!

Och Simon och Albin skötte om fiskedammen!

Man kunde även roa sig med detta....

Maken körde alla byns barn i farfars fina gamla Volvo 400....

Fulla skrindan med barn var det!

Stolt chaufför!

Dans runt stången

Och fika på logen! En helt fantastisk miljö att fira midsommar på!

Sedan drog Simon ut på ön till Maria, Micke, mormor, morfar, Emelie och Emmelie, Sofia åkte på jobb på Mo´gårn (Johan på Ulvön) och vi tre (Sara, Leif och jag) drog ned på Alnöholmen för att fira midsommar med goa vänner!
Jag kom senare än alla andra och firandet nere på Alnöholmens strand pågick för fullt! Jag vara så sjukt hungrig att jag gick till stugan och tog mig nåt ätbart och sedan trillade alla in och vi satt och mös en bra stund i solen

Innan det årliga badet skulle äga rum....i 16 gradigt vatten....

Till middag bjöds kycklingspett och god sallad!

Alla bara njöt av det fina vädret!

Sedan kom Sofia efter jobbet och hann smaka lite på maten och efterrätten...

Festen fortsatte även efter denna bild, men faktiskt utan mig. Jag kände att om jag skulle fixa resten av helgen plus två veckors intensivt jobb i Oslo behövde jag sova.....så jag åkte hem med min dotter. Kändes helt OK !!