annahallin

Svamp 🍄 Höst 🍁Hundjakt đŸ¶

Recept, hund, krislÄdan, semester Permalink0
En mysig dag i svampskogen tillsammans med syrran och mamma fick vi för nÄgon vecka sedan. Bra terrÀng för mig (och mamma) och vi behövde inte gÄ sÄ lÄngt för att hitta svamp.








Firade syrran lite med ljus i mackan och paket. Mamma bjöd pĂ„ gofika ❀


Sedan hem och rensa och torka.....

Nu har hösten kommit igĂ„ng ordentligt och vi har gjort klart ute. SĂ„ skönt 🙏. 
Vi var till "vĂ„r" skog och gallrade lite stavagranar till vĂ€gstickor och mindre granar till krukor. Älskar den typen av pynt. Den naturliga đŸŒČđŸŒČ
PĂ„ bordet stĂ„r en bukett av mina fina kĂ€rleksört đŸ„° och i bakgrunden granar i mina stora betongkrukor


Som ni vet sĂ„ Ă€r vĂ„rt Ă€ldsta barnbarn allergiskt och vi har varken katter eller hundar just nu. Utan katt klarar jag mig men hund saknar jag nĂ„got enormt 😭. Har börjat kika pĂ„ allergihundar men de flesta hundar som tillhör kategorin allergihundar Ă€r smĂ„ knĂ€hundar och det Ă€r inte min grej....
Har pĂ„börjat research och förra helgen var jag till GĂ€rdal och trĂ€ffade denna sköna böna ❀

Barbet Àr en mycket gammal ras som var vanligt förekommande i Frankrike. Den finns beskriven i litteratur frÄn 1500-talet och framÄt. Ursprungligen anvÀndes rasen till fÄgeljakt och dÄ inte enbart som apportör. Den var inte rÀdd för kyla, utan arbetade i vatten oavsett vÀderlek och Ärstid. Den sökte och stötte upp vilt, vilket gömde sig i vattenvegetationen och apporterade det skjutna bytet till sin förare. Rasen anvÀndes Àven som apporterande hund av den franska flottan. Namnet barbet kommer frÄn det franska ordet barbe (skÀgg).

AnvÀndningsomrÄde
Ursprungligen anvÀndes rasen till fÄgeljakt, bÄde som stötande i tÀt vass och som apportör. Det Àr en samarbetsvillig, arbetande ras som gÄr att ha till jakt och till det flesta hundsporter.

Egenskaper / Mentalitet
Rasen ska vara balanserad. Den Àr mycket fÀst vid sin familj, mycket sÀllskaplig och anpassningsbar, vilket gör den till en lugn och trygg hund i nya miljöer.

Storlek och utseende
Mankhöjd för hanar Ă€r 58–65 cm och tikar 53–61 cm. En medelstor hund med normala proportioner. Den karaktĂ€ristiska tjocka, ulliga pĂ€lsen skyddar mot kyla och fukt. PĂ„ hakan bildar pĂ€lsen skĂ€gg. Den Ă€r enfĂ€rgat svart, grĂ„, leverbrun, fawn, sandfĂ€rgad, vit eller vit med mer eller mindre flĂ€ckighet. Alla nyanser av fawn och sandfĂ€rgat Ă€r godkĂ€nda enligt rasstandarden men nyansen ska helst vara enhetlig pĂ„ hela kroppen.

PÀlsvÄrd
Rasen krÀver regelbunden borstning. Eftersom den inte fÀller, mÄste de döda hÄren borstas ur. Periodvis tovar pÀlsen extra mycket, till exempel vid byte frÄn valp- och unghundspÀls och nÀr pÀlsen blir lÄng. Det finns olika typer av pÀlsstruktur; vÄgig/storlockig och krullig. PÀlsen behöver klippas en till tvÄ gÄnger om Äret.

Hon jag besökte har haft mĂ„nga hundar och var Ă€rlig att sĂ€ga att Luna varit en utmaning men att hon Ă€lskade rasen. Det Ă€r en ovanlig ras sĂ„ man fĂ„r söka lite efter Ă€gare. Men vill gĂ€rna trĂ€ffa fler hundar och dess Ă€gare â˜ș
De hade Ă€ven en Whippet, och helt Ă€rligt skulle jag aldrig tittat Ă„t den rasen men jĂ€klar vad kĂ€r jag blev ❀

Processen Ă€r igĂ„ng, jag har ingen brĂ„dska. Vill bara hitta en hund jag trivs med ❀ och som Ebbe tĂ„l.


Till top