annahallin

hemresan

Allmänt Permalink5
Idag har jag bott vid strykbrädan, men äntligen så är den tom....för en stund i alla fall....
Har varit sämre i förkylningen idag så det blev ingen promenad idag heller.....fy vad less man blir...men herregud....en förkylning...det går ju över!!

Igår var jag och mina kära föräldrar till Mellansel och såg på fotboll. Sara hade premiärmatch mot Remsele och de spelade riktigt bra! Matchen slutade 1-1. Kom hem till dukat middagsbord, Sofia hade gjort ett nytt jättegott recept från Buffé.
Leif och Sofia åkte på cirkelfysen...utan mig....snyft....:(

Ingen sång och frukost på säng till födelsedagsbarnet idag.....det har hon inte tid med...och vi ville inte kliva upp 05.15 för att sjunga....men hissad flagga fick hon idag och nu ska vi snart fika lite tårta.

Simon har varit på sista innebandyn ikväll och fått pokal och fika....



Nu kör fotbollen igång nästa vecka.....fullans rulle som vanligt!!

Tänkte avsluta Egyptenresan med att berätta om vår hemresa.

Torsdag 15/4 skulle vi resa från Egypten och vi kom ända fram till gaten innan vi fick reda på att vi inte skulle hinna fram till Stockholm innan Arlanda skulle stängas för askmolnet från vulkanutbrottet. Innan hade vi sprungit som yra höns mellan gaterna för i Egypten kan de verkligen röra till det....här andas vi ut och här tror vi ff att vi ska få flyga hem....



Men ack vad vi bedrog oss....efter timmars väntan blev vi utforslade till bussar som körde oss till hotell. Första var överbokat och andra räckte inte rummen till alla, så tredje hotellet gillt blev grannhotellet till "vårt" hotell som vi bott på i två veckor...om vi vetat det då vi åkte till flyget på morgonen....då kunde vi bara ha tagit väskorna och gått över dit direkt...

Hotellet var inte lika fint och maten kändes inte lika fräsch men barnen trivdes, då de hade massor av rutschkanor och andra roliga vattennöjen....



Vrålåket här ovan åkte alla utom Anna-Maria. Jag kan lova att det kändes i magen då man åkte över kanten.
man kunde paddla oxå och Simon hittade ett fartyg som han lekte på....



Vi tillbringade nästan två dagar här innna vi fick ett SMS om att vi skulle vara klara i receptionen om 25 min för hemresa!! Vi kutade som tokar och jublade....för vi trodde i vår enfald att vi skulle vara hemma på nån dag!! Men där hade vi fel, fel fel!!
Vi fick flyga till Aten och vänta i många långa timmar, jag tror vi landade vid 21-tiden och vi kom på vårt hotell vid 05-tiden på morgonen.



Vi fick på på ett jättefint hotell mitt inne i Aten, där vi åt den bästa frukosten på länge!!



Anna-Maria, Arne , Jennelie och Jesper hamnade på en annan buss och ett annat hotell men vi strålade samman i Patros för att åka kryssningsfartyg till Italien. Den resan tog 20 timmar och vi sov på soffor i nattklubben.



Sofia började sin komaliknade resa nu....sov hon inte (vilket hon gjorde 80% av tiden), så läste hon boken. Hon hade längtat hem länge (förstår inte till vad eller vem hon längtade hem till) och när hon fattade att hemresan skulle dra ut på tiden så flydde hon in i sömnens och bokens värld.



Framme Italien hamnade vi återigen på olika hotell och byar.Vi fick fara till en liten by utanför Rimini som hette Katolica. Där hade inte hotellen öppnat upp för säsongen utan flera hotell öpnnade upp för oss. De hade dukat upp en fantstisk buffé med italiensk mat och vi åt som om vi aldrig hade sett mat förr....
Vi avslutade kvällen med lite kortspel i vår säng.



Morgonen efter passade vi på att fota lite av denna mysiga by...som de som mest höll på att fixa inför säsongen. Städa stranden och måla och tvätta alla strandbarer



Under resans gång så träffade vi massor av trevliga människor. Bland annat detta trevliga par från Örnsköldsvik, Laila och Stefan Bagger



En fantastisk liten by som jag gärna återvänder till....medan vi väntade på avfärd så passade vi på att ta en kall öl och njuta av vårsolen....



Sedan började den låååånga bussresan genom europa. Våra kompisars buss lämnade Rimini tre timmar före oss....så vi hann aldrig med att träffa dem nå mer innan vi kom hem till Sverige. Bussturen gick genom Italien, Österrike , Tyskland, Danmark och slutligen Sverige. Bussresan tog 32 timmar och vi sov en natt på bussen. Stämningen var bra på bussen och vi kallade oss i buss nr:11....La Familia!!



Kl 01 på torsdags morgonen kunde vi lämna stockholm för att bila sista biten hem, på Arlanda möttes vi av Fritidsresors guider som gav oss filtar och önskade oss välkommen hem:)



Har bara lovord att säga om Fritidsresors agerande. De har gjort allt för att få hem oss och visst har vi fått vänta och det har tagit tid....men nu är vi hemma!!!

Barnen drog till skolan alla tre och jag packade upp och startade tvättmaskinen...och vad tror ni maken gjorde?? Jo...han gick och la sig....

Snälla mor och far hade fyllt upp kylskåpet en andra gång och mor hade lagt in sill...mums! Vi hade tur som hade en hundvakt som lätt kunde ta killen en vecka till och en husvakt som kunde elda och ta in post ytterligare en vecka. Men oj vad skönt det var att komma hem!!
Jag skulle ju egentligen ha varit i Norge och jobbat nu, men jag fick skjuta på det och åker 5/5 istället och tyvärr missar jag en månadslön på det här viset men det får lov att gå ändå....

Nu har vi fikat tårta med farfar som varit här med ved



Dax att krypa till kojs, jag är såååå lycklig över att min strykbräda ekar tom:)
Tro vad jag ska göra imorgon då??


#1 - - Nilla:

Jisses vilket äventyr det blev. Har ju kikat in hos dig då och då. Men sen insåg jag att ni nog satt fast någonstans. Det blev en lång omväg hem, men ni har ju fått se mycket mer än det var tänkt hihi. Jag ska åka iväg med dottern om två veckor, så jag hoppas att askmolnet håller sig borta nu. Synd att du inte kommer ner och jobbar, men jag förstår dig. Och vi hörs ju på bloggen, emellanåt.

Kram

#2 - - Mimmi:

Ja man kan se att det inte gick nån nöd på er =)

#3 - - Anders:

Som vanligt när man besöker Anna:s blogg möts man av fina bilder, och en fin sammaställning av hela ert äventyr för att komma hem till Moliden .

#4 - - Leffe Palmroth:

Hallå, skönt att ni kom hem ordentligt, ja det gjorde faktiskt vi med. Förutom att jag söp bort.. Fniss.. min kamera så är allting OK nu. Kul att se så fina bilder när man inte har några själv....

Krama om alla från oss i Örebro/Buss 11 Family...

Leffe

#5 - - Leffe Palmroth:

Hej skönt att höra att ni kom hem ordentligt, ja det gjorde faktiskt vi med. Förutom att jag söp-bot min kamera så är allt bra. Fniss. Ja det är ju roligt att se all bra bilder när man inte har några själv men va f-n livet e för kort för att sörja . eller?

må så "gött" alla i f

"Familjen" från oss i buss 11

Leffe och Lisa

Till top